Arsenal har bekræftet, at Alex Song er på vej til FC Barcelona.
Læs her.
Jeg må indrømme, at dette er som en våd klud i ansigtet. Først sælges Robin van Persie til Manchester United. Det kan så forsvares i og med, at han havde et år tilbage af sin kontrakt og ville væk, hvorfor han sandsynligvis var smuttet gratis om et år. Situationen med Alex Song er dog en helt anden. Han har flere år tilbage af sin kontrakt med Arsenal og man er derfor ikke tvunget til at sælge. Man kan så spørge om det er klogt, at nægte en spiller et skifte. Arsenals situation er bare, at man har mistet etablerede navne i startopstillingen hver sommer i flere år nu. Det er simpelthen ikke holdbart, hvis man vil være en storklub.
I mine øjne har vi brug for en decideret erstatning, da vi ikke har spillere på den defensive midtbane, der kan tage over allerede nu. Francis Coquelin er en spændende spiller med et stort potentiale, men det er meget ansvar at smide på hans skuldre allerede nu. Emmanuel Frimpong er et andet alternativ. Han er dog også meget ung og mangler stadig for meget disciplin. Der er simpelthen for mange unødige advarsler fordi han ofte er overtændt. I kampen mod Sunderland stillede man med en midtbane bestående af Cazorla, Diaby og Arteta. Ingen af disse spillere kan dog forventes at udgøre en decideret defensiv midtbanespiller. Diaby er simpelthen for offensivt orienteret og er desuden for ofte skadet. Cazorla er en helt anden type. Arteta har disciplinen, men i mine øjne gør han sig bedre i en rolle, hvor han arbejder fra boks til boks.
Nuri Sahin er af nogle nævnt som en mulig afløser, men i mine øjne er han ikke den rette spiller, da han gør sig bedre i en rolle lignende Artetas. Yann M'Vila har aldrig været mere aktuel end nu.
FC Barcelona har fået en rigtig dygtig spiller. Min store frygt for dem er dog, at Song simpelthen er for langsom i kombinationsspillet til FC Barcelona. Han kan lave gyldne afleveringer, men i forhold til kombinationsspillet er han ofte meget langsom og når han er under pres, er han bestemt ikke dygtig på bolden. Defensivt er han dog meget stærk. Han har fået en del kritik for hans meget offensive tilgang i den forgangne sæson, hvilket hans defensive præstationer led under. Det tror jeg dog skyldes, at vi manglede en kreativ spiller på midtbanen, hvorfor Song var nødt til at bidrage offensivt for at kompensere.