|
DBUs krav rammer SønderjyskE
DBU har et krav om at der skal være minimum 3.000 siddepladser til Superliga-kampe. Dette krav opfylder Haderslev stadion ikke, hvor SønderjyskE spiller deres hjemmekampe. Derfor er klubben nød til at reagere. For til sommer kan klubben ikke længere få dispensation. For SønderjyskE betyder dette at klubben må tage pengene fra den kasse der er tiltænkt spillerkøb og løn til spillerne. Dette betyder som alle godt kan regne ud, at SønderjyskE mister en del af det budget de har til disse ting.
Er det fair, at en klub som SønderjyskE skal bruge penge på et nyt eller et udbygget stadion, når det er en klub der hver sæson ligger og kæmper med i bunden?
Vi ved alle at det har konsekvenser at rykke ned, både sportsligt og økonomisk. Ville dette betyde at en klub som SønderjyskE ikke ville have råd til at rykke ned, uden klubben ville gå konkurs eller træde et kæmpe skridt tilbage?
Jeg vil ikke gøre mig klog på hvor mange penge SønderjyskE har at tage af. Men planen i første omgang er at få mobile tribuner og på længere sigt få bygget en tribune. Klubben er dog stadig et par millioner fra at kunne dette.
Haderslev stadion er ejet af Haderslev kommune, men klubben skal selv betale de godt 1 mio. kr. det koster at leje de mobile tribuner. Hvis klubben også selv skal ud og betale den nye tribune, kan det komme til at betyde at klubben ikke kan forstærke sig med nye spillere før dette er opført. Selvom SønderjyskE ikke er en klub der har mulighed for at købe de bedste af de bedste, så henter man alligevel nogle gode spillere ind. Stopper dette kunne jeg igen godt forestille mig, at klubben træder et meget stort skridt tilbage, i forhold til de andre hold.
Selvom der er meget negativt ved kravet om 3000 siddepladser er der også noget positivt. Klubben vil selvfølgelig få udvidet så der er flere der kan sidde på tribunerne. Det vil kunne trække flere folk til. Men er SønderjyskE en stor nok klub til, at kunne satse på det? Kan man satse på, at billet indtægterne stiger så meget, at det virkelig kan få betydning for klubben?
Jeg er meget i tvivl. Hvis man forestiller sig det værste - klubben bruger penge på et nyt stadion, og i den tid hvor der bliver "sparet" op til det, bliver holdet ikke forstærket. Klubben ender med at rykke ned i 1. division, fordi man bliver overhælet af de andre hold. Ddet vil få konsekvenser sportsligt og økonomisk for klubben. Tilskuerne trækker sig tilbage fordi det pludselig ikke er særlig sjovt at se sit hold spille.
Nogle spillere søger væk, fordi de vil spille i den bedste række. Hvor ender SønderjyskE så lige pludselig?
Jeg er godt klar over, at dette ville være det værst tænkelige der kunne ske, og det sker sikkert heller ikke. Jeg tænker bare, at det hele ville kunne ske, for i mit hovede hænger alt sammen på enten den ene eller den anden måde.
Hvad mener i?
Er DBUs krav om 3000 tilskuerpladser i orden?
Hvis ja, hvorfor?
Hvis nej, hvorfor ikke?
|