Som spiller har man en kontrakt med én klub, man får penge af én klub og spiller for én klub. Klubben har selvfølgelig et ansvar overfor de spillere, der spiller i den pågældende klub, men man må så sandelig også sige, at man som spiller har et ansvar overfor sin arbejdsgiver, den klub som man spiller for og får penge af.
Derfor fik det mig til at åbne øjnene mere end hvad der ellers burde være fysisk muligt da Emmanuel Adebayor, som spiller for Manchester City d. 12/1-2010 lod sig interviewe på tv iført en trøje med hans tidligere arbejdsgivers logo, nemlig Arsenals logo. Adebayor skiftede som bekendt i sommers fra Arsenal til netop Manchester city.
Læs historien her.
Se interviewet med Adebayor her.
Efter min overbevisning er det her dumt af Emmanuel Adebayor og City kan da absolut ikke være tilfreds. Manchester City giver ham penge og det er i den klub, at han er på kontrakt og derfor synes jeg godt, at man som klub kan forvente, at man ikke skal se ham løbe rundt i trøjer fra andre fodboldklubber.
Som fodboldklub er det yderst vigtigt, at man i offentligheden fremstår som en klub, hvor de folk der arbejder der er 100% engageret i egen klub og også, at man har hjertet med den klub (Også selvom vi godt ved, at det ikke altid forholder sig sådan). Dette er ikke mindst vigtigt overfor egne fans, som med god grund forventer, at egne idoler og spillere er 100% fokuseret på egen klub og har hjertet 100% med sig.
Derfor er det meget skidt, at Adebayor sidder og faktisk gør reklame for en anden klub end han repræsenterer. Vi ved alle som fans, at en fodboldtrøje ikke kun er en trøje. I en klub-trøjde er der mange følelser og at bære en klubs logo bør gøres med ære og med hjerte. Derfor bør Adebayor overfor Citys fans ikke sidde i en Arsenal-trøje. Jeg ville ihvertfald blive skuffet hvis jeg så en spiller fra Arsenal sidde i en anden klubs trøje.
Man kan selvfølgelig ikke diktere hvilket tøj folk har på og derfor kan man heller ikke sige, at Adebayor ikke må have en Arsenal-trøje på, men jeg mener ikke, at han burde det og jeg mener også, at det er yderst unødvendigt.