Se fuld version : Forventninger til VM?
VM er på trapperne og trupperne er ved at blive skåret ned til de 23. De sidste forberedelses kampe er gået ind i deres sidste faser. Så er det jeg spørger, hvad forventer du dig af VM slutrunden?
Hvem bliver Verdensmestre?
Hvem får Sølv?
Hvem får Bronze?
Hvem bliver topscorer?
Hvilke spiller bliver Verdens bedste?
Hvem bliver VMs overraskelse?
Hvem bliver kældedækker?
Hvilken land bliver den største skuffelse?
Hvilken spiller bliver den største skuffelse?
Kan Sydafrika holdet et VM? Vil der komme nogle større besværligheder omkring afholdelsen af VM? Har værtslandet forberedt sig ordentligt? Så vi ikke ender med ala African Nation Cup eller ved CL Finalen i Athen, hvor der var en større billetskandale og Hoteller ikke var tilstrækkelige. Vil værtslandet bagefter VM stå som et godt værtsland?
- Spanien
Hvem får Sølv?
- Argentina
Hvem får Bronze?
- England
Hvem bliver topscorer?
- David Villa
- Lionel Messi
- Elfenbenskysten
Hvem bliver kældedækker?
- Tyskland
Hvilket land bliver den største skuffelse?
- Danmark
- Tror måske en spiller som Van Bommel skuffer.
Kan Sydafrika holdet et VM?
- Forstod jeg ikke :)
Det er blot gæt fra min side af..
- Forstod jeg ikke :)
Forklaring er rettet i start indlægget.
Brasilien - Dunga så bort fra Ronaldinho, men det gjorde han også da han førte dem til sejr i Copa America og Confederations Cup, og jeg tror han laver en treble. Jeg har på papiret set bedre brasilianske landshold, men under Dunga er Brasilien mere blevet en enhed, end den flok individuelister, der specielt for fire år siden ødelagde mere end de gavnede.
Hvem får Sølv?
Argentina - Mens Brasilien har en mere snu træner, så har Argentina alle de offensive kanoner inkl. verdens p.t. bedste, men jeg tror defensiven gør, at de må nøjes med sølv efter en fantastisk finale mod Brasilien.
Hvem får Bronze?
Holland - Spanien er oplagt, når nu Brasilien og Argentina skal spille finalen, men jeg har det lidt sådan, at Spanien på forhånd nærmest har alt at tabe, og det tror jeg ikke er en fordel. Til gængæld tror jeg Holland levere varen med Robben og Sneijder i topform, og de vil banke på til en finale, men typisk hollandsk glipper det til allersidst.
Hvem bliver topscorer?
Gonzalo Higuain - Messi er ikke ligeså målfarlig for Argentina som han er for Barcelona, og jeg tror Higuain bliver Argentinas målsluger. Jeg er dog ikke 100% sikker på, at han står foran Milito, men det tager jeg dog udgangspunkt i.
Det afgør VM vel ikke?
Sydafrika - Et værtskab plejer nogengange at give et hold vinger (og lidt dommertække), og jeg tror Sydafrika kommer til at gøre en overraskende god figur.
Hvem bliver kældedækker?
Igen Sydafrika - Afrikanske hold har det med at blive kæledægger, specielt når de klare sig godt, og jeg ser Sydafrika som den afrikanske nation med de bedste muligheder.
Man vil jo gerne sige England traditionen tro, men jeg siger alligevel Spanien. Som tidligere nævnt synes jeg de har alt at tabe, ligesom både Frankrig havde for otte år siden, og Brasilien havde for fire år siden. Alle forventer de levere guld og grønne skove, og hiver landets første VM triumf hjem.
Wayne Rooney - Er der noget der karaktesere Rooney så er det, at det helst ikke må blive for meget af det gode. Når man forventer for meget af ham, så bliver han mere menneskelig.
Det håber jeg, men jeg er ikke uddelt begejstret for, at de her slumlande skal afholde så store begivenheder. Japan/Sydkorea i 2002 var en mere oplagt succes i mine øjne.
Thierry Henry
01-06-10, 16:25
Se, det er jo det helt store spørgsmål. Spanien har efter min mening klart farvoritrollen. Deres trup synes jeg er noget bedre end de resterende mandskabers. Der er så mange muligheder i den trup, at selv med skader og karantæner ser de ikke sårbare ud.
Hvem får Sølv?
Selv har jeg en tro på, at Tyskland kommer til at gøre det godt. De præsterer nærmest altid ved slutrunderne og selvom de måske ikke har helt samme trup som f.eks. Frankrig, Brasillien og Italien, så er de kollektivt rigtig stærke og det tror jeg bærer dem i finalen.
Hvem får Bronze?
Den er svær. Med et bud er Holland. Robben og Sneijder er i storform og van Persie ser meget skarp ud. De tre kan bære det langt og resten af truppen er ligeledes ret kompetent ud så jeg tror de når langt.
Hvem bliver topscorer?
David Villa. Han har det bedste hold bag sig og er en fantastisk angriber. Han bliver svær, at stoppe for et hvilket som helst forsvar.
Verdens bedste synes jeg nu ikke man bliver på en slutrunde, men slutrundens bedste tror jeg meget vel kunne blive Arjen Robben. Han har været fantastisk på Bayern og når han kommer over på et hold med endnu flere verdensstjerner bliver han altså rigtig spændende at følge.
Nigeria har et spændende hold med mange gode spillere. Derfor kunne jeg godt se dem i en semifinale måske. Det er måske ikke det mest oplagte, men som jeg ser det har de nogle profiler i John Utaka, Martins og Kanu som man ikke må undervurdere. Kanu er godt nok i sidste del af karrieren, men han har masser erfaring og undervurderer man ham, kan det meget vel koste.
Hvem bliver kældedækker?
Det kommer nok meget til at afhænge af hvor i verden du spørger ;) Men et samlet bud kunne være Holland, som er en fryd at se på når de folder sig ud.
Jeg tror England skuffer. Forventninger er massive og selvom holdet er stærkt, tror jeg ikke de står blandt de fire sidste. Truppen berettiger til meget, men synes der er mange uprøvede kort i slutrunde sammenhæng og der er lidt for meget der skal gå deres vej.
Tror Lionel Messi vil skuffe os. Han er den bedste spiller, ingen tvivl, men Argentina har haft det meget svært og jeg tror ikke de når så langt så han vil hurtigt have udspillet sin rolle.
Kan Sydafrika holdet et VM? Vil der komme nogle større besværligheder omkring afholdelsen af VM? Har værtslandet forberedt sig ordentligt? Så vi ikke ender med ala African Nation Cup eller ved CL Finalen i Athen, hvor der var en større billetskandale og Hoteller ikke var tilstrækkelige. Vil værtslandet bagefter VM stå som et godt værtsland?
Lad os da håbe, at de har lært af andres fejl. Synes det er svært, at give et svar på. Det er ikke et land jeg normalt ville forvente mig det store af, da det har sine begrænsninger på visse områder, men hvad jeg har hørt er der blevet lagt stor engagement i det og derfor tror jeg da på, at vi får en god slutrunde, men lad os vente med bedømmelse til efter slutrunden.
Bianconero
01-06-10, 17:26
Meget svært spørgsmål da Argentinas træner for mig at se er for dårlig til at de kan vinde et verdensmesterskab, England har måske kvaliteten til at vinde, men er stadig mere en outsider, Tyskland mangler flere profiler og mangler for mig at se kvaliteten til at blive verdensmestre og Italien er outdatede. Så er der vel egentlig kun Holland, Spanien og Brasilien tilbage af egentlig favoritter(jeg regner ikke Frankrig med som egentlig favoritter). Holland er et godt bud, men jeg tror ikke på at de holder i længden. En semifinaleplads er ikke urealistisk, men jeg har svært ved at se dem slå Brasilien/Spanien i en eventuelt semifinale. Brasilien - Spanien i finalen er et umuligt scenarie da de er i henholdsvis gruppe G og H, så derfor vil de endten møde hinanden inden finalen, såfremt de går videre fra gruppespillet. Her tror jeg Brasilien virker stærkest og de er dermed mine favoritter til VM titlen, dels fordi Spanien har de med ind imellem at vise svaghedstegn selvom de utvivlsomt har et fremragende hold, hvor jeg synes Brasilien virker mere konstante og overlegende.
Så Brasilien er min favorit til titlen, mens Spanien, England og Holland er outsidere.
Hvem får Sølv?
Jeg tror England har gode chancer for at få sølv, da deres vej mod finalen for mig virker betydeligt nemmere end Holland, Italien, Brasilen og Spaniens, da de vil eventuelt vil møde hinanden på vej mod en finale. Jeg ser England som det bedste hold i den første halvdel af grupperne(Gruppe A,B,C og D)
Hvem får Bronze?
Det bliver Holland. Jeg tror ikke at Spanien har motivationen eller kræfterne til at spille om bronze, efter at de har tabt til Brasilien i semifinalen. Jeg tror at Holland vil være mere sultne efter en medalje og så synes jeg at Holland står ret godt til Spanien.
Hvem bliver topscorer?
Svært at sige inden tuneringen er begyndt, men jeg siger Wayne Rooney eller Luis Fabiano.
Verdens bedste er, uanset hvordan VM former sig, Lionel Messi.
Jeg tror som tidligere nævnt på at England kommer langt i år, faktisk tror jeg at de når finalen. Ellers tror jeg at et land som Chile har gode muligheder for at nå rimelig langt, ligesom jeg tror at Elfenbenskysten og Slovakiet overrasker.
Hvem bliver kældedækker?
Det bliver som altid et afrikansk land og det bliver Elfenbenskysten fordi de går videre fra gruppespillet på bekostning af Portugal.
Ud fra forventningerne tror jeg at det bliver Argentina. Jeg ville blive enormt overrasket hvis de kom længere end en kvartfinale med den træner de har. Med det spil de har vist de seneste 1½-2 år er der absolut intet der peger i retning af en VM triumf.
Jeg har også svært ved at se Italien komme længere end en 1/4 finale selvom jeg håber det bliver til mere, og så skal man ALDRIG afskrive Gli Azzurri. Frankrig flopper totalt og ryger ud i 1/8 finalen hvis ikke Mexico og Uruguay snupper pladserne videre. Derudover flopper Sydafrika og Danmark også, men dem har der nu aldrig været de store forventninger til så det ville ikke være den store skuffelse.
Da jeg ikke tror på Argentina bliver det Messi og det er udelukkende på grund af de høje forventninger der er til ham.
Jeg tror desværre at det bliver et gigantisk flop, tilskuermæssigt. Det er de færreste der rejser til det mest kriminelle land i verden på ferie og vi vil se gabende tomme stadions når Sydafrika ikke spiller. Ikke nok med at Sydafrika er blandt de farligste lande i verden(når ikke du lige bor i nationalparkerne eller golf resortsene), så ligger Sydafrika også forfærdeligt geografisk. Der er ganske enkelt langt til alting. Det ærger mig at Marokko ikke fik det værts skab, når det nu skulle ligge i Afrika.
Weltmeister 2010 - Deutschland. Map my word.
Marc BE/FF
01-06-10, 21:34
England
Hvem får Sølv?
Frankrig hvis de bliver 2´er i deres pulje - ellers Italien
Hvem får Bronze?
Elfenbenskysten
Hvem bliver topscorer?
Wayne Rooney
Hvilke spiller bliver Verdens bedste? - her antager jeg der menes VMs bedste spiller
Wayne Rooney
Elfenbenskysten
Hvem bliver kældedækker?
Danmark
Spanien og Brasilien
Messi
Kan Sydafrika hold et et VM?
Ja, et restriktivt VM - hvor fans vil opleve at man ikke har samme frihed som ved tidligere slutrunder.
Vil der komme nogle større besværligheder omkring afholdelsen af VM? Nej
Har værtslandet forberedt sig ordentligt?
Formentlig vil der komme problemer omkring billetter. Desværre vil der kunne opstå irritation med deres åndsvage horn som konstant skal larme.
Desuden kommer der til at være mange tomme tribuner under kampene fordi transporten til sydafrika er så dyr. EDIT - og nogle folk tør ikke tage afsted....
Jeg tror desværre at det bliver et gigantisk flop, tilskuermæssigt. Det er de færreste der rejser til det mest kriminelle land i verden på ferie og vi vil se gabende tomme stadions når Sydafrika ikke spiller. Ikke nok med at Sydafrika er blandt de farligste lande i verden(når ikke du lige bor i nationalparkerne eller golf resortsene), så ligger Sydafrika også forfærdeligt geografisk. Der er ganske enkelt langt til alting. Det ærger mig at Marokko ikke fik det værts skab, når det nu skulle ligge i Afrika.
Jeg deler din bekymring, også derfor jeg tog spørgsmålet med. Jeg tror ikke værtslandet er modent nok til at organisere så stor en begivenhed. Fifa vil gerne have de hele skal se røsenrødt ud og alle er glade og har det godt, men tror sandheden under overfladen vil være ganske anden.
Jeg forestiller mig to scenarier på lægterne.
1) Der kommer ikke nok tilskurer og der vil stå alt for mange tomme sæder. Hvem skal betale for en sådan fiasko?
2) Hvis der kommer tilskurer til at fylde stadions, så vil der være et billetkaos ud over den tredje verden. Der vil være hotelkaos, samt infrastrukturen vil brydes til bristepunktet. Derudover vil de der forbandede horn, der laver et infernalsk spektakel hele tiden - Der ikke er til at holde ud at høre på - overdøve al stemning på stadion, såfremt det bliver tilladt at anvende dem. Det bliver VM med mute, hvis de tudehorn skal larme konstant.
Holland eller Tyskland (tror mest Holland)
Hvem får Sølv?
Tyskland eller Holland (tror mest Tyskland)
Hvem får Bronze?
Spanien
Hvem bliver topscorer?
Fernando Torres
Gør hele holdet ikke det? Er det turneringens MVP? Van Persie..
Chile
Hvem bliver kældedækker?
Chile
Portugal
Cristiano Ronaldo
Kan Sydafrika holde et VM? Vil der komme nogle større besværligheder omkring afholdelsen af VM? Har værtslandet forberedt sig ordentligt? Så vi ikke ender med ala African Nation Cup eller ved CL Finalen i Athen, hvor der var en større billetskandale og Hoteller ikke var tilstrækkelige. Vil værtslandet bagefter VM stå som et godt værtsland?
Det tror jeg egentlig de kommer til.
England
Hvem får Sølv?
Spanien
Hvem får Bronze?
Chile
Hvem bliver topscorer?
Rooney
Rooney
Chile
Hvem bliver kældedækker?
Danmark
Argentina
Messi
Jeg tror de vil overraske positivt. Så ja, Sydafrika kan sagtens være værter for et VM. Jeg ser dog helst det er et europæisk land med stor fodboldtradition der er værter.
Jeg tror stærkt på Brasilien. De har virket vældig overbevisende i kvalifikationen, er historisk turneringens bedst præsterende hold, og Dunga har i år udtaget en samling spillere, der virker til at kunne spille sammen som hold i modsætning til 2006.
Hvem får Sølv?
Svært at spå om. Jeg vil nok sætte mine penge på Holland, der - i modsætning til hvad mange forventer - har haft en vældig stabil defensiv i kvalifikationen og træningskampene og tilsvarende har en række offensivspillere, der har ramt storformen.
Hvem får Bronze?
Hér tror jeg på Serbien, som sagtens kan overraske. På de fleste positioner har de faktisk spillere i den absolutte topklasse, og jeg forventer mig meget af dem trods en svær pulje. Ikke et oplagt valg, men jeg tror meget på dem.
Hvem bliver topscorer?
Luis Fabiano er et godt bud, da Brasilien formentlig når meget langt.
Hvis jeg skal holde mig til ovenstående forudsigelser om udfaldet, gætter jeg på, at turneringens bedste spiller bliver en brasilianer - jeg gætter på Kaka. Men Messi er som udgangspunkt verdens bedste fodboldspiller.
Serbien overrasker. Og så har jeg kæmpe fidus til Chile, der også bliver undervurderet af mange.
Hvem bliver kældedækker?
Sydafrikanerne har gavn af både at være værtsland og fra Afrika, hvilket gør dem til naturlige kæledægger. Men Chile kan, qua sin offensive filosofi, også være med hér.
Jeg tror på, at Tyskland, Spanien, Argentina og England, der alle har ambitioner om at vinde, må tage skuffede hjem. Særligt tror jeg, at Spanien flopper, hvilket de altid gør ved VM-slutrunder.
Rooney og Messi er der store forventninger til, men jeg tror personligt, de skuffer efter en lang, opslidende sæson. De er i øvrigt uheldige at spille på to hold, der efter min opfattelse bliver stærkt overvurderet, og grundet tendensen til personhetz (særligt i England) kan Rooney godt blive en syndebuk, hvis England ryger tidligt ud. Men begge er fantastiske fodboldspillere.
Kan Sydafrika holdet et VM? Vil værtslandet bagefter VM stå som et godt værtsland?
Jeg tror som sagt, at mange vil fatte sympati for Sydafrika som fodboldhold, men jeg er ikke sikker på, at de har erfaringen og musklerne til at afholde et stort internationalt arrangement som VM. Udadtil vil der være problemer med høj kriminalitet, billetkaos o.lign., men indadtil vil VM blive en stor succes i Sydafrikas forsøg på "nation building", og den vil bidrage til at skabe en positiv national selvforståelse.
Hvorfor Holland? Deres forsvar er altså ikke et af de bedste. De har Robben, Van der Vaart og Robben offensivt, men de mangler i den grad en forsvarskæde der kan hamle op med andre offensivt indstillede mandskaber.
Hvorfor Holland? Deres forsvar er altså ikke et af de bedste. De har Robben, Van der Vaart og Robben offensivt, men de mangler i den grad en forsvarskæde der kan hamle op med andre offensivt indstillede mandskaber.
Jeg havde præcis de samme overvejelser som dig for en måned siden - jeg anså heller ikke Holland for en særlig stor titelaspirant, netop på grund af deres forsvar. Målmanden, Stekelenburg, er heller ikke noget at råbe hurra for.
Som bekendt er det dog svært at isolelere holdets samlede (defensive) styrke til enkeltfaktorer; som oftest kan et hold sagtens være mere end summen af de enkelte spillere, hvilket statistikken tyder på for Hollands vedkommende. Følgende links kan kaste lidt mere lys over det
http://www.fifa.com/worldcup/preliminaries/europe/matches/team=43960/index.html
http://www.fifa.com/associations/association=ned/fixturesresults/gender=m/index.html#
Som det fremgår har Holland i deres VM-gruppespils 8 kampe (det tilgængelige antal på FIFA's hjemmeside, jf. øverste link) lukket sølle 2 mål ind. Det er bedre rent defensivt end alle de andre store europæiske hold og også bedre end de sydamerikanske hold, hvis man tager deres gennemsnitlige koefficient for mål lukket ind pr. kamp (0,2 pr. kamp). Bemærk i øvrigt at det ene af disse mål er kommet, efter Holland havde kvalificeret sig til VM, hvilket gør præstationen endnu bedre.
Nederste link viser ydermere, at de i deres sidste 9 træningskampe har lukket sølle 5 mål ind i 9 kampe mod følgende modstandere:
Ghana
Mexico
USA
Paraguay
Australien
Italien
Skotland
Japan
England
Ud af disse lande er alle på nær Skotland kvalificeret til VM, hvilket illustrerer, at det formentlig ikke bare er Hollands kvalifikationspulje, der har været nem. Statistiskken underbygger endvidere ikke din pointe om en stærk offensiv, da Holland i disse 9 træningskampe kun har scoret 11 mål. Så vurderet på statistikken er Hollands defensiv langt bedre end deres offensiv.
Man kan altid tage et kig på de enkelte spillere, og jeg er helt enig i, at deres offensive profiler virker bedre individuelt end defensiven. Men som sagt er det ofte misvisende at anskue en enkelt kæde (i dette tilfælde defensiven) ud fra de enkelte spillere. For en kæde kan godt være "mere" end summen af de enkelte spillere, hvad ovenstående pointer også viser.
Jeg er netop derfor heller ikke sikker på Hollands medaljechancer, og det er lidt af en gambling at satse på dem. Men det er netop på grund af deres manglende evne til at score mål. Defensiven virker vældig stærk, og Van Marwick har netop formået at samle spillerne til en sammentømret enhed, der ikke blot er en flok individualister, hvad der tidligere har været problemet. Jeg ser dem som værende yderst kompetente, men jeg tør ikke lægge alle mine penge på dem. Men jeg er lodret uenig med dig i vurderingen af defensiven - dér synes jeg egentlig, det ville gavne at nuancere opfattelsen.
Hollands defensiv er naturligvis ikke deres største styrke, men jeg tror folk lader sig narre lidt af, at Ooijer og Mathijsen ikke lyder ligeså fornemt som f.eks. Stam og De Boer. Man skal huske på, at de også har to fightere i Van Bommel og De Jong på de defensive midtbanepladser, der støtter op om forsvaret, og specielt Van Bommel er efter min mening en af verdens bedste defensive midtbanespillere.
Generelt er der ikke nogen hold ved VM som jeg ser det, der har en skudsikker defensiv. Hvis Ferdinand og Terry kunne finde deres gamle form, som vil jeg mene England var det tætteste vi kommer på en skudsikker defensiv, men de to er slet ikke i form for tiden.
Jeg er nået frem til, at jeg holder på Brasilien, som jeg vuderer er stærkest og derfor vinder hele turneringen, selvom jeg sjovt nok (altid) holder med Argentina.
Hvem får Sølv?
England eller Holland.
Hvem får Bronze?
Uha ved jeg sgu ikke, men det bliver ikke DK.
Hvem bliver topscorer?
Det kommer i høj grad an på hvem der kommer langt, men Fabiano og Van persie samt Rooney og Torres må være mine bud. Holder på Fabiano.
Der menes vel VM's bedste. Igen er de flere gode bud, men jeg prøver Messi eller Rooney. Jeg har set en del af Argentina's kval-kampe og Messi har skuffet mig stort set hver gang,ligesom resten af holdet. Messi havde slet ikke samme rolle for Argentina som han har i Barca og det var bekymrende at se ham så tam.
I spørgsmålet ligger vel, at man skal tage nogle såkaldte ringe nationer der leverer en god indsats og kommer forholdvist langt, men jeg vælger England og Hollland. England kommer som regel aldrig i nærheden at kransekagens top, men denne gang tror jeg de oveerrasker og kommer langt. I England går der mange millioner rundt og hvergang tror, at de sender en flok kommende verdensmestre eller europamestre afsted hver gang der afholdes slutrunder, men de bliver altid frygtelig skuffede. Men denne gang tror jeg på England kommer meget langt, måske en finale.
Hvem bliver kældedækker?
Jeg ville skyde på sydafrika
Portugal kommer med et stærkt hold og de har også klaret sig fint før og er iøvrigt England's onde ånd. De har så Ronaldo som alene kan afgøre meget, men jeg tror holde flopper, da kvalen langtfra var optimal.
Jeg tror Ronaldo flopper sammen med holdet, men er bange for at Argentina og flopperog så flopper Messi vel også, hvis han ikke bringer dem langt.
Jeg er ikke meget inde i det, men det der skete ved Togo's spillerbus var ret vildt
Iøvrigt, den tråd her bliver meget cool at kigge tilbage i efter VM. Så må vi se hvem der rammer mest plet :)
Thierry Henry
04-06-10, 9:01
Nu ved jeg godt, at denne tråd er til hvad vi forventer, men læste lige en kort bid af hvad Arsené Wengers forventninger til gruppe A er. Håber det er iorden jeg smider det ind her Hekkem ;)
Læs det her (http://www.arsenal.com/news/world-cup-2010/arsene-wenger-on-group-a).
Han hælder altså mest til, at vi får Uruguay og Frankrig videre, men forventer en svær opgave for Frankrig. Dvs. vi må takke af med værtsnationen Sydafrika og Mexico, som også er et stærkt hold.
Frankrig går højest sandsynligt videre, men så igen så ved man aldrig hvad man skal forvente med Les Bleu der er lige så ustabile som nat og dag. Jeg må indrømme, at jeg dog stadig ser dem som et af de to hold der går videre. Det bliver så enten sammen med Mexico eller USA. Men for ikke at afspore det for meget fra Hekkems oprindelige idé så vil jeg da godt lige tage fat i følgende spørgsmål igen:
En del af et godt VM er i høj grad hvorvidt det har været en folkefest. Har atmosfæren været god, har stemningen været i top og har hele entusiasmen omkring det været iorden. Når man tænker over det, hvad kan det mon så få af betydning hvis Wenger får ret i, at Sydafrika er færdige efter gruppespillet? Der har jo gået massive spekulationer omkring Sydafrikas omdømme (Ikke en helt ufarlig rejsedestination) og man kunne måske godt forestille sig, at færre fra andre lande vil tage afsted end normalt. Jeg har ikke set tal over billetsalg, men har ihvertfald hørt, at DBU havde forventet flere danskere. Derudover kunne man også forestille sig at mange ville tage hurtigere hjem end ellers. Derfor kommer det med stemning og atmosfære måske i højere grad til at hvile på værtslandets befolkning end normalt, men kan de løfte det når deres eget hold måske er væk allerede efter gruppespillet?
Jeg havde præcis de samme overvejelser som dig for en måned siden - jeg anså heller ikke Holland for en særlig stor titelaspirant, netop på grund af deres forsvar. Målmanden, Stekelenburg, er heller ikke noget at råbe hurra for.
Som bekendt er det dog svært at isolelere holdets samlede (defensive) styrke til enkeltfaktorer; som oftest kan et hold sagtens være mere end summen af de enkelte spillere, hvilket statistikken tyder på for Hollands vedkommende. Følgende links kan kaste lidt mere lys over det
http://www.fifa.com/worldcup/preliminaries/europe/matches/team=43960/index.html
http://www.fifa.com/associations/association=ned/fixturesresults/gender=m/index.html#
Som det fremgår har Holland i deres VM-gruppespils 8 kampe (det tilgængelige antal på FIFA's hjemmeside, jf. øverste link) lukket sølle 2 mål ind. Det er bedre rent defensivt end alle de andre store europæiske hold og også bedre end de sydamerikanske hold, hvis man tager deres gennemsnitlige koefficient for mål lukket ind pr. kamp (0,2 pr. kamp). Bemærk i øvrigt at det ene af disse mål er kommet, efter Holland havde kvalificeret sig til VM, hvilket gør præstationen endnu bedre.
Nederste link viser ydermere, at de i deres sidste 9 træningskampe har lukket sølle 5 mål ind i 9 kampe mod følgende modstandere:
Ghana
Mexico
USA
Paraguay
Australien
Italien
Skotland
Japan
England
Ud af disse lande er alle på nær Skotland kvalificeret til VM, hvilket illustrerer, at det formentlig ikke bare er Hollands kvalifikationspulje, der har været nem. Statistiskken underbygger endvidere ikke din pointe om en stærk offensiv, da Holland i disse 9 træningskampe kun har scoret 11 mål. Så vurderet på statistikken er Hollands defensiv langt bedre end deres offensiv.
Man kan altid tage et kig på de enkelte spillere, og jeg er helt enig i, at deres offensive profiler virker bedre individuelt end defensiven. Men som sagt er det ofte misvisende at anskue en enkelt kæde (i dette tilfælde defensiven) ud fra de enkelte spillere. For en kæde kan godt være "mere" end summen af de enkelte spillere, hvad ovenstående pointer også viser.
Jeg er netop derfor heller ikke sikker på Hollands medaljechancer, og det er lidt af en gambling at satse på dem. Men det er netop på grund af deres manglende evne til at score mål. Defensiven virker vældig stærk, og Van Marwick har netop formået at samle spillerne til en sammentømret enhed, der ikke blot er en flok individualister, hvad der tidligere har været problemet. Jeg ser dem som værende yderst kompetente, men jeg tør ikke lægge alle mine penge på dem. Men jeg er lodret uenig med dig i vurderingen af defensiven - dér synes jeg egentlig, det ville gavne at nuancere opfattelsen.
Super godt og velbegrundet indlæg. Et indlæg af denne kaliber for en stædig person som mig til at bukke under og ændre min holdning til Hollands chancer til VM.
Super godt og velbegrundet indlæg. Et indlæg af denne kaliber for en stædig person som mig til at bukke under og ændre min holdning til Hollands chancer til VM.
Mange tak :)
Jeg plejer at være helt i skoven med mine VM-bud, og man skal naturligvis også indregne et element af tilfældighed, så det bliver spændende at se, hvordan det falder ud i sidste ende.
Må også hellere se og svare på mine egne spørgsmål
Tyskland
Hvem får Sølv?
Holland
Hvem får Bronze?
Spanien
Hvem bliver topscorer?
Robin Van Persie
Hvilke spiller bliver Verdens bedste? (her menes der VMs bedste og ofte bliver det jo efterfølgende kaldt verdens bedste)
Så jeg tror det bliver Arjen Robben eller Fernando Torres
Chile
Hvem bliver kældedækker?
Chile
Frankrig, Sydafrika, Argentina, Brasilien
Lionel Messi
Tror det bliver et billet kaos til at starte med, og i 16.dels finalerne vil der være mange tomme sæder, da Sydafrika er røget ud i puljen. Stemningen vil være præg af hornene, hvor al stemning fra tilskuernes sang vil blive overdøvet. Jeg tror også vi vil se et Sydafrika, der vil gøre deres til at VM vil blive husket, men jeg tror også der kommer et efterspil med den ultra fattige del kontra det at afholdet et VM. Afstanden vil igen blive større, da det kun er den rige del af Sydafrika der vil få del af kagen.
Brasilien. Det bedste hold i år efter min mening. Og så har de også en mere kompetent træner end Argentina, som jeg tror ryger ud i en kvartfinale.
Hvem får Sølv?
England. De når langt, men taber 3-2 til brasserne.. På et selvmål af J. Terry.
Hvem får Bronze?
Spanien. De vinder med nød og næppe over Holland i bronzekampen.
Hvem bliver topscorer?
Fabiano - som en anden, vist nok Moose, også benævner, så kommer Brasilien langt. Og Fabiano har målnæsen på rette spor, så jeg tror han kommer til at banke kasser ind.
Káká
Uruguay eller Chile.
Hvem bliver kældedækker?
New Zealand. "The Kiwi's" er for første gang, så vidt jeg husker uden at kigge tilbage i de gamle historiebøger, med til et VM. Samtidig er de i en forholdsvis let gruppe. Ikke for dem selvfølgelig, men hvis der skulle være en gruppe, hvor muligheden for at gå videre, ville være der... så er det da i den gruppe. Håber meget på, at de kan lave bare ET overraskenden resultat. Et smukt land og en god sportskultur de har dernede.. :)
Serbien. De spillede rigtig godt i kval'en, men det ser ud til, at de overhovedet ikke kan få det til at fungere her op til VM. Mange skuffende resultater på det seneste - senest mod Polen i en venskabskamp, hvor man må formode, at serberne havde en del mere at skulle bevise, men ikke havde et eneste godt forsøg i 90 minutter..
En italiener - pick a player. Tror bare ikke det bliver Italiens VM og med deres tidlige exit i turneringen vil en - eller flere - af deres spillere nok blive gjort til søndebukke.
Tror afrikanerne kommer til at holde et udemærket VM - ikke noget man vil huske tilbage på som en stor oplevelse... men de består da lige med et 2-tal.
Hvem får Sølv?
England. De når langt, men taber 3-2 til brasserne.. På et selvmål af J. Terry.
Jeg tror mere på noget med, at kampen ender 1-1 efter 120 minutter, og der står 4-4 i straffesparkskonkurrencen, hvor Brasilien har brugt deres fem spark. Så træder Terry op og kan afgøre det hele, men i regnen over Johannesburg glider han i skudøjeblikket, og skyder bolden på stolpen. Herefter ender England med at brænde endnu et spark, hvorefter Brasilien så kan kalde sig verdensmestre for 6. gang.
Det gør Spanien, men jeg håber virkelig Portugal når langt.
Hvem får Sølv?
Det bliver helt sikkert ikke England som nogen af jer har udpeget som verdensmestre og sølv vindere, jeg forudser at de flopper TOTALT som altid. Men det bliver Argentina.
Hvem får Bronze?
Holland. Brasilien eller Holland, men jeg tror mest på Holland.
Hvem bliver topscorer?
Gonzalo Higuain med David Villa lige i hælene.
Jeg tror meget på Paraguay, som jeg sår ender i en kvart eller semifinale. Derudover tror jeg USA leverer en overraskelse og kommer videre til en kvartfinale, hvis det da ikke bliver til mere.
Hvem bliver kældedækker?
Sydafrika eller "Bafana Bafana" som de populært kaldes.
Forhåbentlig Italien. Kan ikke fordrage deres lortelandshold, og jeg tror også at deres VM slutter ved 1/8 fordi de ender efter Paraguay i gruppe F og dermed skal møde Holland som vinder gruppe E.
Lionel Messi, da det er Higuain og Di Maria der bliver Argeninas store profiler.
Frankrig, Sydafrika, Argentina, Brasilien
Hvem har Sydafrika at skuffe, udover dem selv? Der er jo så godt som ingen der tror på dem?
Lionel Messi, da det er Higuain og Di Maria der bliver Argeninas store profiler.
Det forstod jeg ikke helt. Messi kan vel godt blive en profil, også selvom Higuain & Di Maria skulle vise sig og blive det?
Det forstod jeg ikke helt. Messi kan vel godt blive en profil, også selvom Higuain & Di Maria skulle vise sig og blive det?
Omvendt skal verdens bedste vel overstråle alle?
Det jeg siger er, at Di Maria og Higuain stjæler rampelyset fra Messi, og dermed får Messi til at blegne og blive en skuffelse, da (som Keano siger) verdens bedste helst skal overstråle alle og være den store profil og omdrejningspunkt på sit hold, hvilket Messi ikke er på landsholdet og jeg tror heller ikke at han bliver det ved denne slutrunde.
Hvad synes FF i øvrigt om Martin Laursen som kommentator? Kan han bære at være medkommentator et helt VM?
Personligt synes jeg han er lidt kedelig og tit er jeg uenig i hans udtalelser.
Han er i mine øjne for flink, ikke at han skal sidde og gennemsvine spillerne, men man kan desværre godt hører, at han sådan var en del af det nuværrende landshold, og nok havde været med i Sydafrika som spiller, hvis ikke han havde valgt at stoppe. Der er for mange kammerater på det nuværrende landshold, og han vil helst ikke sige for meget negativt, selvom der i de sidste par kampe har været god grund til det.
Jeg savner lidt en Jan Mølby/Morten Bruun hos TV2, der kan sætte sig igennem, og sige hvad vi andre tænker.
Det jeg siger er, at Di Maria og Higuain stjæler rampelyset fra Messi, og dermed får Messi til at blegne og blive en skuffelse, da (som Keano siger) verdens bedste helst skal overstråle alle og være den store profil og omdrejningspunkt på sit hold, hvilket Messi ikke er på landsholdet og jeg tror heller ikke at han bliver det ved denne slutrunde.
Okay, men dog tror jeg ikke at de to stjæler rampelyset for Messi. Det finder vi ud af :).
Hvad synes FF i øvrigt om Martin Laursen som kommentator? Kan han bære at være medkommentator et helt VM?
Personligt synes jeg han er lidt kedelig og tit er jeg uenig i hans udtalelser.
Han er dødsyg. Ej hvor er han trist at hører på. Det er lige før at man får lyst til at skrue ned når man hører hans stemme.
Hvorfor tage en tidligere landsholdsspiller med som kommentator, når der er tusinder af andre som uddanner sig for at blive sportskommentator, og som 100% er bedre end Martin Laursen.
Keano: Det er ikke lige fordi at Jan Mølby gør det fantastisk på TV3+ i Champions League. Han er da mindst lige så kedelig som Martin Laursen. Han taler & taler, men kommer ikke frem til noget som helst.
Keano: Det er ikke lige fordi at Jan Mølby gør det fantastisk på TV3+ i Champions League. Han er da mindst lige så kedelig som Martin Laursen. Han taler & taler, men kommer ikke frem til noget som helst.
Hvad mener du da han skal komme frem til?
Jeg mener, at tit & ofte prøver Jan Mølby at komme frem med noget, uden egentlig at gøre det og så vælger han at kører over på et andet emne (det lyder meget firkantet, men sådan føler jeg det). Og så har han også en tendens til at rose Liverpool, selvom de spiller helt forfærdeligt (og jeg ved godt at han har spillet i klubben, men jeg mener ikke at han bør kommentere sin hjerteklub og hvis han så endelig skal, så bør han da også kritiserer dem, hvilket jeg ikke har hørt for hans mund endnu).
Martin Laursen har ikke formatet som kommentator efter min mening. Mine subjektive kriterier for en god medkommentator er følgende:
- Analytisk i sin tilgang
- Så objektiv som mulig; tilsidesættelse af personlige præferencer
- Høj grad af fodboldviden, særligt taktisk.
Martin Laursen er ikke synderlig analytisk. Han siger meget lidt, hvilket ikke i sig selv nødvendigvis er dårligt,men ordene skal nærmest tvinges ud af munden på ham af Flemming Toft. Og de ord, der kommer ud, er sjældent andet en almindelig lommefilosofi ("nu ser det skidt ud", "det bliver spændende at se, hvad Morten Olsen finder på nu", "vi skal lige lidt mere op i gear"). Dog skal det siges, at han i Sydafrikakampen havde et interessant perspektiv på vores opspil fra forsvaret, hvor han problematiserede Krøldrups evner som første spilstation, hvilket jeg i øvrigt er helt enig i.
I forhold til objektivitet mener jeg helt generelt, at han er for flink over for sine gamle venner på landsholdet. Det var særligt tydeligt de første kampe, han kommenterede, hvor han ikke kom med én kritisk bemærkning. Han kritiserede os (med rette) mod Sydafrika, men det var så sandelig også på sin plads, og han kunne godt have givet den lidt ekstra på dén konto. Jeg mener, han er for flink og ikke kompetent nok til at tilvejebringe en ordentlig og saglig funderet kritik af vores svageste spillere, eller når vi spiller dårligt som hold.
Den taktiske, fodboldfaglige viden hænger lidt sammen med det første punkt, men hér mener jeg igen, at han halter i forhold til andre medkommentatorer. Michael Laudrup, Per Frimann, Poul Hansen m.fl. er ud fra min optik væsentlig dygtigere til at fremføre nogle "spot-on"-argumenter på saglig og fodboldfaglig facon, der kan bidrage til en helhedsoplevelse for den kræsne fodboldtilhænger. Samt endvidere have øje for de taktiske dispositioner hos trænerteamet på de respektive hold. Der er i forvejen en overflod af kommentatorer og journalister, der kan forklare de mest basale sammenhænge for halvtids-fodboldfans (Flemming Toft, Carsten Werge m.fl.), der er joviale, letforståelige, forklarende og spontane. Medkommentatoren skal efter min opfattelse hæve sig over dette niveau, så man tilgodeser de fleste fans' behov.
Mit problem med Martin Laursen er således, at han netop ikke falder ind i én af disse kategorier. Han er for stille og for tilbageholdende til at være frontstage-kommentator, der hele tiden er på (Werge, Toft) og for lidt analytisk og for lidt taktisk/saglig til at være medkommentator (Laudrup, Frimann, Poul Hansen). Han bliver med andre ord "stuck in the middle", da han ikke er kompetent nok på ét af de to felter. Selvfølgelig kan min analyse være problematisk, da jeg 1) antager, at medkommentatoren skal servicere den kræsne, intelligente fodboldtilhænger (d.v.s. FF-brugere ;) ), og 2) at der skal være en ansvarsfordeling mellem de to kommentatorer. Men overordnet synes jeg nu egentlig, at han er vældig overflødig som kommentator, og jeg så langt hellere andre på posten. Eksempelvis Troels Bech, Michael Schäfer, Poul Hansen eller andre tidligere trænere med en vis taktisk, fodboldfaglig sans, der befinder sig godt i medieverdenen og samtidig har erfaring bag mikrofonen
Thierry Henry
06-06-10, 11:38
Martin Laursen er efter min mening ikke manden. Han er alt for dybt involveret på vores nuværende landshold til, at man kan regne med objektivitet. Det ses og høres også tydeligt. Han stikker ikke til nogle af spillerne og han kritiserer ikke Morten Olsen.
Hvis han endelig kommer med noget kritik, kommer den i en meget forsigtig og nærmest undskyldende form. F.eks. snakkede han imod Sydafrika om hvor dårligt det kørte, men fik hele tiden føjet til, at nu skal man heller ikke bedømme holdet og Tomasson på disse kampe.
Flere herinde påpeger også, at han mangler evnen til at analysere, men det kan også skulle ses lidt i forlængelse af det første. Det er nemlig meget svært at komme med analyser, når man ikke tør stikke til nogen.
Jeg mener, at tit & ofte prøver Jan Mølby at komme frem med noget, uden egentlig at gøre det og så vælger han at kører over på et andet emne (det lyder meget firkantet, men sådan føler jeg det). Og så har han også en tendens til at rose Liverpool, selvom de spiller helt forfærdeligt (og jeg ved godt at han har spillet i klubben, men jeg mener ikke at han bør kommentere sin hjerteklub og hvis han så endelig skal, så bør han da også kritiserer dem, hvilket jeg ikke har hørt for hans mund endnu).
Det der med at han altid roser Liverpool, det er ligeså tyndt, som når folk hævder, at Schmeichel altid roser United.
Jeg har hørt Mølby svine Benitez og holdet til. Når han roser noget der har med Liverpool at gøre, så er det mest tilskuerne på Anfield, men jeg synes sjældent man hører ham komme i bukserne over holdet Liverpool, eller den nu forhenværende manager. Det er i det hele taget sjældent, at Mølby kommer med noget positivt, og noget af det jeg også elske ved hans tørre stil er, at han som den eneste kommentator tør påpege, når der er film. Andre kommentator pakker det gerne ind med, at han lige bliver snittet lidt på benet, og så snakker vi ikke mere om det. Der synes jeg specielt Per Frimann er til at brække sig over. Han er muligvis meget fodboldfaglig, men også tit alt for flink i sin stil.
Thierry Henry
06-06-10, 21:16
Det der med at han altid roser Liverpool, det er ligeså tyndt, som når folk hævder, at Schmeichel altid roser United.
Jeg har hørt Mølby svine Benitez og holdet til. Når han roser noget der har med Liverpool at gøre, så er det mest tilskuerne på Anfield, men jeg synes sjældent man hører ham komme i bukserne over holdet Liverpool, eller den nu forhenværende manager. Det er i det hele taget sjældent, at Mølby kommer med noget positivt, og noget af det jeg også elske ved hans tørre stil er, at han som den eneste kommentator tør påpege, når der er film. Andre kommentator pakker det gerne ind med, at han lige bliver snittet lidt på benet, og så snakker vi ikke mere om det. Der synes jeg specielt Per Frimann er til at brække sig over. Han er muligvis meget fodboldfaglig, men også tit alt for flink i sin stil.
Enig omkring Mølby. Han er faktisk god til, at abstrahere fra tilhørsforhold. Dog synes jeg stadig ikke at han er blandt de bedste. Han siger simpelthen for mange ting, som er fuldstændig logiske, så logiske at det ofte bliver plat.
Omkring Schmeichel er vi ikke enige. Han er da så meget subjektiv som man kan blive nærmest. Han roser altid United og Ferguson til skyerne. De kritiske spørgsmål han stiller, stiller han kun fordi han skal. Dog kan jeg godt lide, at en studievært som Schmeichel viser lidt tilhørsforhold. Det synes jeg giver tingene lidt følelse og kant.
Thierry Henry
06-06-10, 21:17
Så kom første katastrofe ved VM (Og forhåbentlig sidste!).
Læs her (http://www.indkast.dk/index.php?nyhed=67014&turnering=&hold=&nation=&emne=&).
Så er det man tænker, at hvis de har svært ved at organisere en træningskamp så kan det da blive det rene vanvid når vi når til knockout-fasen!
Spanien. Man har i det sydeuropæiske land haft mange år med dårlige resultater i slutrunder, men brød den onde cirkel - og leverede en fremragende indsats til EM i 2008. Jeg ser Spanien som storfavorit, og det er på baggrund af en blanding af fremragende offensiv, stabil defensiv og en kavalkade af stjernespillere.
Hvem får Sølv?
Tyskland. Jeg ser Brasilien som stærkere end Tyskland, men da Brasilien og Spanien pga. grupperne vil møde hinanden før finalen - så må det være turneringsholdet Tyskland. For at finde grunden til det, skal vi grave en små 10 år tilbage, for Tyskland er jo et fabelagtigt turneringshold - og har den helt rigtige mentalitet i slutrunderne, blandet med et godt og habilt hold.
Hvem får Bronze?
Brasilien. En vaklende defensiv og en fantastisk offensiv har længe været synonymerne for Brasilien, men jeg har set en del af deres kvalifikationskampe - og Brasilien har faktisk fået opbygget en habil og stabil defensiv, og har samtidig fået en klasse målmand.
Hvem bliver topscorer?
David Villa. Spanien vinder VM - og Villa bomber som han gjorde det for 2 år siden.
Hvilke spiller bliver den bedste til VM?
Arjen Robben. Manden vil få en vanvittig vigtig rolle på Hollands hold, og han vil helt sikkert drive gæk med de fleste holds forsvarsspillere - og jeg spår ham derfor en god slutrunde.
Elfenbenskysten. Mange kender ikke styrken til dette afrikanske hold, men faktum er at de er stærkt besat af internationale profiler - og blandet med deres hjemmebanefordel (klimaet), vil de slå Portugal ud og komme relativt lang.
Hvem bliver kældedækker?
Chile eller Elfenbenskysten. Chili spiller en flot omgang offensiv fodbold, og det kan folket lide. Skulle de komme langt, vil de få mange neutrales sympati
Italien, Frankrig, England og Argentina er alle nationer jeg spår en mindre god slutrunde. Italien og Frankrig er ikke en favorit i min optik, Argentina har en for slingrende defensiv - og England har bare ikke gnisten.
Messi. Messi har været verdens bedste i år, men har aldrig slået igennem på landsholdet. Jeg tror igen det gentager sig, og at han sammen med Argentina (pga. maradona?) går en dårlig slutrunde i møde.
Kunne ikke være mere uenig.
Jeg synes både Mølby og Schmeichel er subjektive, men den grundlæggende forskel er at Schmeichel joker med det i studiet med de to medværter - og hver eneste gang han er det, har et smil på læben.
Mølby derimod, mener det i fulde fem når han er subjektiv som den afdankede kommentator altid er, og jeg husker tydeligt kampene mod RM i forrige sæson - hvor han i 180-190 min. ikke gjorde andet end at snakke godt om Liverpool og engelsk fodbold - hvilket også udartede sig i adskillige grupper på facebook om det.
Elfenbenskysten. Mange kender ikke styrken til dette afrikanske hold, men faktum er at de er stærkt besat af internationale profiler - og blandet med deres hjemmebanefordel (klimaet), vil de slå Portugal ud og komme relativt lang.
Det er vinter i Sydafrika netop nu når VM slutrunden afholdes og klimaet er eksremt svingende og afhænger meget hvor i landet du befinder dig, men uanset hvad så bliver det aldrig over 27 grader på denne årstid, så Elfenbenskysten har ikke en større fordel af det klima end et syd europæisk land som eksempelvis Portugal som de jo er i gruppe med. Tværtimod kan de have klimaet imod sig, da det jo er enormt svingende og derfor kan blive relativt koldt til tider.
Derudover vil det for mange ikke være den store overraskelse hvis Elfenbenskysten går videre på bekostning af Portugal, det virker i hvert fald som den generelle holdning i den her tråd og jeg tror efterhånden at jeg er den eneste herinde, der tror på at Portugal går videre. Den tro er blevet yderligere forstærket ved Drogbas skade der sandsynligvis koster ham VM.
Er meget enig i din gennemgang af Jan Mølby. Da jeg var til Liverpool fan træf i 2008, hvor han var gæstetaler, og skulle berette om hvorledes Liverpool som hold var og hvad de kunne præstere. Så sagde han yderst kritisk, at han havde svært ved at se Rafael Benitez vinde Premier League med Liverpool. Der har været for mange svipsere i disponeringerne taktisk, og Benitez er for defensiv indstillet til Premier League. Her to år efter kan man se Jan Mølby havde ret.
Det skal ikke være en hemmelighed, at Jan Mølby var et af mine helt store idoler som spiller, men som kommentator er han en af de største kritikere af Liverpool FC. Dertil lagt han har en stor viden omkring hvad der sker i og omkring klubben, hvilket ofte er ganske interessant at høre. Og det er ikke kun for Liverpool fans det kan være interessant.
Det er vinter i Sydafrika netop nu når VM slutrunden afholdes og klimaet er eksremt svingende og afhænger meget hvor i landet du befinder dig, men uanset hvad så bliver det aldrig over 27 grader på denne årstid, så Elfenbenskysten har ikke en større fordel af det klima end et syd europæisk land som eksempelvis Portugal som de jo er i gruppe med. Tværtimod kan de have klimaet imod sig, da det jo er enormt svingende og derfor kan blive relativt koldt til tider.
Derudover vil det for mange ikke være den store overraskelse hvis Elfenbenskysten går videre på bekostning af Portugal, det virker i hvert fald som den generelle holdning i den her tråd og jeg tror efterhånden at jeg er den eneste herinde, der tror på at Portugal går videre. Den tro er blevet yderligere forstærket ved Drogbas skade der sandsynligvis koster ham VM.
Jeg tror klimaet er med til at være afgørende for hvilke lande der kommer langt i turneringen. Som jeg skrev forleden i TV oversigt tråden, så kan man også se hvilke lande der har fordel af tidspunkter på dagen kampene afvikles på.
Mølby derimod, mener det i fulde fem når han er subjektiv som den afdankede kommentator altid er, og jeg husker tydeligt kampene mod RM i forrige sæson - hvor han i 180-190 min. ikke gjorde andet end at snakke godt om Liverpool og engelsk fodbold - hvilket også udartede sig i adskillige grupper på facebook om det.
Du tror ikke det har noget og gøre med at Liverpool rent faktisk spillede rigtig godt og udstillede og udspillede Real Madrid?
Der var ikke meget godt at snakke om Real Madrid på det tidspunkt, mens det var imponerende det Liverpool udgjorde i de to kampe. Ligeledes imponerende at engelske klubber for trejde sæson i træk har deres fire hold med helt fremme i semi- og kvartfinalerne.
I 2005 vandt et engelsk hold CL. Et andet var i semifinalerne.
I 2006 vandt et spansk hold over et engelsk hold.
I 2007 vandt et italiensk hold over et engelsk. To andre var i semifinalerne
I 2008 vandt et engelsk hold over et andet engelsk hold. Et andet var i semifinalerne.
I 2009 vandt et spansk hold over et engelsk. To andre engelske hold var i semifinalerne.
I 2010 var det første gang siden 2002-2003 - hvor der i øvrigt var tre italienske hold i semifinalerne - der ikke var et engelsk hold i semifinalerne.
Så måske var der noget om at engelsk klubfodbold har været det bedste i den årrække.
Det ændrer jo ikke på at fugtigheden er højere i det afrikanske kontinent, og det vil være en fordel for de afrikanske lande. Tilmed så vil det også være en fordel bare at være i sit eget kontigent, også fordi mange af de neutrale afrikanske mennesker vil støtte et afrikansk hold.
Dit andet argument kan jeg skyde i sænk med det samme. På alle de betting sites jeg har tjekket, giver Elfenbenskysten ca. 50 % mere end Portugal for at vinde gruppen - så jo, jeg vil sige at det vil være en relativ overraskelse hvis de tager den foran Portugal.
Du tror ikke det har noget og gøre med at Liverpool rent faktisk spillede rigtig godt og udstillede og udspillede Real Madrid?
Der var ikke meget godt at snakke om Real Madrid på det tidspunkt, mens det var imponerende det Liverpool udgjorde i de to kampe. Ligeledes imponerende at engelske klubber for trejde sæson i træk har deres fire hold med helt fremme i semi- og kvartfinalerne.
I 2005 vandt et engelsk hold CL. Et andet var i semifinalerne.
I 2006 vandt et spansk hold over et engelsk hold.
I 2007 vandt et italiensk hold over et engelsk. To andre var i semifinalerne
I 2008 vandt et engelsk hold over et andet engelsk hold. Et andet var i semifinalerne.
I 2009 vandt et spansk hold over et engelsk. To andre engelske hold var i semifinalerne.
I 2010 var det første gang siden 2002-2003 - hvor der i øvrigt var tre italienske hold i semifinalerne - der ikke var et engelsk hold i semifinalerne.
Så måske var der noget om at engelsk klubfodbold har været det bedste i den årrække.
Jo de udspillede dem, og jo din statistik passer - men jeg ved ikke hvor du vil hen med det.
Der i små elementer hold i de ting han siger, men han er dybt subjektiv, og nu kan jeg ikke huske hvad han specielt sagde - men det var ikke en dybdegående analyse af ligaforholdene men mere noget "denne kamp viser jo tydeligt at den engelske liga er langt foran de andre"..
Tilmed husker jeg dette citat i årets CL: “Lad os nu få de store hold i finalen næste år.. Chelsea, Manchester.. hvad de nu hedder”
Jo de udspillede dem, og jo din statistik passer - men jeg ved ikke hvor du vil hen med det.
Der i små elementer hold i de ting han siger, men han er dybt subjektiv, og nu kan jeg ikke huske hvad han specielt sagde - men det var ikke en dybdegående analyse af ligaforholdene men mere noget "denne kamp viser jo tydeligt at den engelske liga er langt foran de andre"..
Tilmed husker jeg dette citat i årets CL: “Lad os nu få de store hold i finalen næste år.. Chelsea, Manchester.. hvad de nu hedder”
Det er jo rigtig det han siger. Premier League viser at de er foran alle andre i Europæisk fodbold. Derfor vil jeg da også mene man kan påstå, at den engelske liga er foran de andre. Hvor mange gange er det Real Madrid er gået ud i første knockout face? Hvor langt er Sevilla og Valencia nået i samme periode? Det er kun FC Barcelona, fra La Liga, der har kunnet matche de engelske hold. Det må være de direkte møder, hvorpå man kan drage de største sammenligninger. Det ikke så ofte Osasuna møder Stoke. Derfor kan en sammenligning mellem Real Madrid og Liverpool godt varetage en grundholdning om hvorvidt den ene liga er stærkere end den anden.
Chelsea og Manchester United er blandt de aller bedste mandskaber lige nu, og har været det de sidste 4-5 år. Igen er det vist kun Barcelona i samme periode, der kan komme op på siden.
Thierry Henry
07-06-10, 11:22
Det er jo rigtig det han siger. Premier League viser at de er foran alle andre i Europæisk fodbold. Derfor vil jeg da også mene man kan påstå, at den engelske liga er foran de andre. Hvor mange gange er det Real Madrid er gået ud i første knockout face? Hvor langt er Sevilla og Valencia nået i samme periode? Det er kun FC Barcelona, fra La Liga, der har kunnet matche de engelske hold. Det må være de direkte møder, hvorpå man kan drage de største sammenligninger. Det ikke så ofte Osasuna møder Stoke. Derfor kan en sammenligning mellem Real Madrid og Liverpool godt varetage en grundholdning om hvorvidt den ene liga er stærkere end den anden.
Chelsea og Manchester United er blandt de aller bedste mandskaber lige nu, og har været det de sidste 4-5 år. Igen er det vist kun Barcelona i samme periode, der kan komme op på siden.
Jeg er gennemgående enig med dig, Hekkem, men jeg tror mere det er den måde Mølby siger det på. Der er ikke mange argumenter og ofte kommer han bare med konstateringer uden at give noget belæg. Havde han f.eks. argumenteret ligesom du, havde sagen jo været en anden, men han nøjes alt for ofte med konstateringer.
Dit andet argument kan jeg skyde i sænk med det samme. På alle de betting sites jeg har tjekket, giver Elfenbenskysten ca. 50 % mere end Portugal for at vinde gruppen - så jo, jeg vil sige at det vil være en relativ overraskelse hvis de tager den foran Portugal.
Det er meget muligt, men som jeg skrev i mit indlæg går jeg efter den generelle holdning herinde og den er i forhold til hvad jeg kan læse mig til, at Portugal flopper og Elfenbenskysten går videre.
Desuden mener jeg stadig ikke at de afrikanske hold som deltager ved VM har ret meget mere fordel af klimaet end europæerne i og med at det er så svingende som det er på den årstid de har dernede. Det kan nogen steder sagtens blive mellem 5 og 10 grader og her vil jeg trods alt mene at Europa vil have en fordel.
De senere år er det kun Barcelona af de spanske hold, der har kunnet bryde den engelske dominans, så det ligger vel ligefor at hævde, at engelsk fodbold er stærkere end spansk. Det kræver ikke en dybdegående analyse, det er tørre facts.
Den sidste sætning synes jeg er tynd at hive ind, for nok nævner han lige to engelske klubber ved navn, men "hvad de nu hedder" kan jo sagtens være Barcelona, Real Madrid, Milan osv.
Ligesom Elkjær er mest til italiensk fodbold, grundet sin fortid dernede, er Mølby naturligvis mest til engelsk fodbold, grundet sine 12 år i Liverpool. At Frimann eksempelvis virker mere objektiv kan jo skyldes, at Anderlecht og belgisk fodbold generelt slet ikke har samme niveau som da han spillede dernede i 80'erne, og derfor ikke gør sig helt fremme i Europa Cuppen som de gjorde dengang. Man kan bruge samme argument ift. Poul Hansen, hvis fodboldkarriere ingen kender.
Jeg synes i øvrigt det er dejligt med folk, der er postive overfor engelsk fodbold, for før i tiden var folk altid så negative. Engelsk fodbold var jo bare noget boldlosseri, og der synes jeg heldigvis man er blevet nuanceret. Der er stadig nogen hold, også i PL, der praktisere kick 'n' rush, men man har trods alt udviklet sig siden 60'erne.
Hvis dette er noget vi kan forvente fra Spanien, kan det godt være jeg skulle vægte mine forventninger til dem noget højere.
Uha, det er godt det der
http://www.youtube.com/watch?v=cPNjELcdyUw
cPNjELcdyUw
Hvis dette er noget vi kan forvente fra Spanien, kan det godt være jeg skulle vægte mine forventninger til dem noget højere.
Uha, det er godt det der
cPNjELcdyUw
Her highlights af deres kamp mod Polen
http://www.youtube.com/watch?v=fzT0HrW65qI
fzT0HrW65qI
Hey alle sammen. Synes lige jeg ville give mit besyv med
Mine bud:
Gruppe A:
Frankrig
Uruguay
Mexico
Sydafrika
Favorit: Frankrig
Nøglekamp: Mexico - Uruguay (Kommer til at afgøre hvem der gør Frankrig selskab)
Mulig overraskelse: Mexico (der faktisk er gået videre fra den indledende runde hver gang siden 1994)
Gruppe B:
Argentina
Nigeria
Sydkorea
Grækenland
Favorit: Argentina
Nøglekamp: Nigeria - Sydkorea (Grækenland runder af mod Argentina, så det kan meget vel være udfaldet her der afgør hvem der går videre)
Mulig overraskelse: Både Nigeria og Sydkorea kan overraske, Nigeria skal levere
Gruppe C:
England
USA
Algeriet
Slovenien
Favorit: England
Nøglekamp: Slovenien - USA (2. runde)
mulig overraskelse: USA
Gruppe D:
Serbien
Ghana
Tyskland
Australien
Favorit: Tyskland
Nøglekamp: da jeg ikke kender ret meget til Serberne kan deres kamp mod Ghana være et godt bud
Mulig overraskelse: Var meget imponeret af Ghana for fire år siden. Kan de gøre det igen?
Gruppe E
Holland
Danmark
Cameroon
Japan
Favorit: Holland
Nøglekamp: Danmark - Cameroon
mulig overraskelse: Danmark (vi kan kun gøre det bedre end i træningskampene):lol:
Gruppe F:
Italien
Paraguay
New Zealand
Slovakiet
Favorit: Italien
Nøglekamp: Slovakiet - Paraguay
Mulig overraskelse: Slovakiet
Gruppe G:
Brasilien
Portugal
Elfenbenskysten
Nordkorea
Favorit: Ihvertfald ikke Brasilien (læses med ironi :joint:)
Nøglekamp: Portugal - Elfenbenskysten
Mulig overraskelse: Nordkorea (nej vel?) Elfenbenskysten
Gruppe H:
Spanien
Chile
Honduras
Schweiz
Favorit: Spanien
Nøglekamp: Chile - Spanien
Mulig overraskelse: Schweiz der som bekendt ikke lukkede en eneste bold ind i ordinær eller forlænget spilletid ved sidste VM
Uha, det er godt det der
cPNjELcdyUw
Der er så nok bare den krølle på halen, at den slags ikke går i en VM kvartfinale.
Dog må man alligevel tage hatten af for målet.
Der er så nok bare den krølle på halen, at den slags ikke går i en VM kvartfinale.
Dog må man alligevel tage hatten af for målet.
Det har du nok ret i. Nok også derfor Polen ikke er med ved VM.
Jeg synes det er tarveligt at Iniesta og Xavi på landsholdet har byttet nr. i forhold til Barcelona.
Iniesta pådrog sig i øvrigt en ny skade.