PDA

Se fuld version : Straffesparkskonkurrence -godt eller skidt?

Thierry Henry
18-12-05, 11:56
På tv kører Expect med en reklame, hvor de hver dag åbner en låge i kalenderen pga. december. Det de så viser er mindeværdige øjeblikke fra forskellig sport.

Men det gjorde de også en dag, hvor jeg sad og så fjernsyn. Det de viste var Vieiras afgørende straffespark mod Manchester United i F.A. Cup-finalen 2005.

Jeg kom til, at tænke på kampen og at det egenlig var ret ufortjent, at den endte som den gjorde. Jeg elsker Arsenal og var rigtig glad, men fortjent må jeg indrømme, det var det ikke helt.

Det jeg vil frem til er, hvordan en straffesparkskonkurrence kan gøre, at kampen ender med en vinder, som ikke fortjente dette. Det kan en rigtig kamp selvfølgelig også gøre, men på straffe er det hele mere fifty-fifty.
Men på den anden side, så skal kampen jo afgøres på et tidspunkt. Jeg husker også Champions League-finalen for et par sæsoner siden mellem AC Milan og Juventus. Den kamp kunne måske have kørt meget længe, hvis ikke man havde afgjort det på straffe.

Men er det så godt eller skidt? Kampen skal jo slutte på et tidspunkt, men skal det ikke gerne være med en fortjent vinder?

Personligt mener jeg at det er en skidt måde, at afgøre kampe på, men det er en nødvendig.

DroitAuBut
18-12-05, 14:26
Synes det er ok, man græder jo nærmest af spænding. Mindeværdige er jo sidste års Champions League finale, og EM semifinalen i '92 kan jo få en til at fælde en tåre... Synes det er ok, selvfølgelig er det ærgeligt når det bedst spillende hold taber, men det er jo det der gør fodbold spændene..

Panderen
18-12-05, 14:52
Syntes også både det er godt og dårligt. Det er simpelthen så spændende når de løber til bolden og man bare sidder og bider negle, men det er jo også en træls måde for taberholdet at tabe på da det egentlig bare er rent held hvem der vinder.

Dicks Vicious
18-12-05, 14:57
Straffesparkskonkurrencer hører til. Det er absolut ikke en retfærdig måde at afgøre det på, men det er blevet en del af fodboldens mytologi: Dramaet, kampen med nerverne, stilheden, spædingen, sorgen, modet, eurforien som findes i fodbold - koncentreret på ganske få minutter.

Det er fantastisk at se hvilke spillere der kan klare presset og hvem der ikke kan. Straffesparkskonkurrencer kan skabe helte og syndebukke som intet andet. Og som andre har nævnt; så er der knageme spændende at se på!

David
18-12-05, 16:47
Jeg er enig med Dicks Vicious og der er jo ikke noget der hedder fortjent i fodbold ligemeget hvilken måde man vender og drejer tingene på

Thierry Henry
20-12-05, 15:12
Jeg er enig med Dicks Vicious og der er jo ikke noget der hedder fortjent i fodbold ligemeget hvilken måde man vender og drejer tingene på

Det kan du have ret i. Det er også meget spændende. Jeg husker F.A. Cup-finalen 2005. Jeg sad og så den på TV3+. Hold da ferie, hvor var jeg nervøs. Man kunne ikke lade være med at drømme, men samtidig vidste man at det kunne gå den anden vej.